Кoрeгувaння oдoмeтрa в aвтoмoбілі в Укрaїні — пoширeнe явищe. З\’ясувaти спрaвжній прoбіг подле купівлі вживaнoгo aвтo — зaдaчa нe з лeгкиx. Дo тoгo ж ця «xитрість» ніяк нe кaрaється зaкoнoм, чeрeз щo скруткa прoбігу пeрeтвoрилaсь нa прибуткoвий бізнeс.
З нaступнoгo рoку всe мoжe змінитись. Нa пoчaтку вeрeсня в пaрлaмeнті зaрeєструвaли зaкoнoпрoєкт №4039. Aвтoри прoпoнують штрaфувaти укрaїнців ради подібну діяльність на 8 500 — 34 000 грн.
Из-за що депутати пропонують карати, як перевірятимуть «скрутку» та чи варто перейматися, якщо маєте підозри, що пробіг получай вашому авто несправжній — розпитала розробників законопроєкту.
В Україні «скручують» пробіг 38% автомобиль — дослідження
На українському ринку вживаних мотор поширені дві схеми маніпуляцій з одометром. Перша: пробіг «скручують» навіть в порівняно нових (авто)машина для того, щоб вигідніше продати. Друга: личный состав купують в Європі вживану машину, і возьми кордоні з Польщею за умовні $100 накручують дані пробігу — неизвестно зачем авто дешевше розмитнити. Вже після проходження митних процедур, пробіг знову скручують, пояснює Олександр Онищук, помічник-референт розробника законопроєкту депутата Роберта Горвата.
Послуги з «корекції одометрів», тобто зменшення їхніх показників, відкрито рекламуються у всіх доступних засобах, пояснюють автори законопроєкту. Никак не менш відкрито продаються прилади, якими самостійно можна перепрограмовувати електронні одометри, встановлюючи «бажаний», а безграмотный дійсний пробіг перед продажем автомобіля.
Возьми практиці, незалежно від віку машини, яка пропонується по продажу, заявлений продавцем пробіг рідко коль перевищує 150 000-200 000. км«, — йдеться у пояснювальній записці.
У результаті таких маніпуляцій страждає кінцевий споживач, смета та зрештою вся країна, пояснює Онищук. Одурений покупець амортизировать долг дорожче за машину зі значно нижчими експлуатаційними можливостями, ніж заявлено, потім витрачається для ремонт та заміну деталей. Быть цьому ніхто в країні не знає, які саме (авто)машина їздять нашими дорогами. А офіційна митниця быть цьому недоотримує мільйони надходжень.
Вслед оцінками порталу AUTO.RIA, із загальної кількості перевірених протягом другого кварталу 2020 року, 38% мотор мали скориговані в меншу сторону показники пробігу. В цифрах — це 49 950 автомобілів, власники яких безвыгодный знатимуть справжнього ресурсу свого мотор, наводить дані голова громадської спілки «Інститут досліджень авторинку» Станіслав Бучацький, який брав рок в дослідженні.
Топ-5 рекордів у скручуванні пробігів мотор:
- Mercedes-Benz Sprinter – скручено в 541 000 км;
- Renault Trafic – скручено нате 603 000 км (майже 1 млн км був ще 4 роки тому);
- Hyundai Elantra – скручено для 665 000 км (за 10 місяців давно перевірки було 743 000 км);
- Skoda Octavia – скручено для 685 000 км (майже 3 роки тому було 905 000 км);
- Toyota Camry – скручено для 854 000 км (за 8 місяців после перевірки було 1 029 000 км).
Джерело: проєкт «Перевірені мотор» на AUTO.RIA (тестували 400 000 легкових автомобиль в лютому-липні 2020 року)
В «Інституті досліджень авторинку» порівняли максимальний пробіг автомобиль, викладених в оголошеннях на українському та німецькому ресурсах исполнение) торгівлі вживаними авто. Уу середньому максимальний заявлений власниками пробіг аналогічного віку в Україні сверху 100 000 км менший, ніж у німецьких автомобиль.
Європейський Союз оцінює збитки від скруток пробігу 5,6-9,6 млрд євро щороку. США булькать про $1 млрд збитків від такого явища вплоть до введення відповідальності за такі дії, каже Бучацький.
Можливі втрати України порахувати гармонично, адже дієвого механізму контролю у нас немає.
Як пропонують карати
Автори законопроєкту №4039 пропонують доповнити адмінкодекс статтею 121-3 та передбачити відповідальність ради експлуатацію транспортного засобу із непрацюючим одометром та незаконне зменшення його показників.
Як каратимуть вслед «накручені» одометри:
-
за експлуатацію ТЗ із несправним (відключеним) одометром – консоляция у розмірі 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – 3400 грн;
-
якщо показники одометра мотор будуть меншими, ніж останні зафіксовані в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів, – взыскание у розмірі 500 неоподатковуваних мінімумів – 8500 грн;
-
якщо подле першій держреєстрації виявлять показники одометра менші, ніж ті, що зазначені у митній декларації с целью вільного обігу ТЗ по території України, – санкция 1000 неоподатковуваних мінімумів – 17 000 грн;
-
вслед незаконне зменшення показників одометра ТЗ, а також повторне протягом року вчинення порушення, вслед яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, – неустойка у розмірі 2000 неоподатковуваних мінімумів – 34 000 грн;
-
тим, хто надає послуги зі «скручування» пробігу, теж загрожує санкция – 34 000 грн.
Розробники посилаються сверху досвід інших країн — у ЄС передбачені реєстри транспортних засобів, куди вносяться дані насчет їхній пробіг, а також існує відповідальність ради «скрутку”.
Технічні центри в Європі зобов’язані повідомляти в поліцію, якщо виявлять факти скручування одометрів. Зокрема, з березня 2019 року в Польщі під отрезок времени кожної перевірки автомобіля поліція, прикордонники, інспекція дорожнього руху, військова жандармерія та митні органи мають привилегия записувати актуальні показники лічильника.
У частині країн (наприклад, Німеччині та Польщі) передбачений никак не лише штраф — за такі дії можна потрапити прежде в’язниці, каже Бучацький.
Як це перевірятимуть?
«Ніхто ганятися из-за порушниками в Україні не буде, основне завдання законопроєкту — створити таку систему, яка зробить беззмістовним скручування пробігу взагалі», — пояснює Онищук.
Следовать його словами, для цього накануне єдиного реєстру транспортних засобів планується додати графу насчет єдиний реєстр автомобільного пробігу.
Як це если працювати? Пробіг фіксуватимуть від моменту перетину кордону машини у митній декларації. Потім коль машина йтиме на першу реєстрацію в Сервісному центрі МВС, цей пробіг если звірятися та переноситися в реєстр, страховий поліс.
«Якщо людина ввезе машину, скрутить пробіг і приїде давно Сервісного центру на першу реєстрацію — одразу автоматично отримає задание 17 000 грн», — пояснює розробник.
«Пробіг, вказаний продавцем, звіряється із базами українських та іноземних дилерів, страхових компаній та СТО. Звісно, без- у всіх автомобілів можливо перевірити пробіг, далеко не про всі машини є дані в реєстрах — але це поки єдиний нате сьогодні дієвий механізм в Україні», — додає Бучацький.
Також возле будь-яких діях з транспортним засобом — перепродажі, зміні конструкції, незабаром подле обов’язковому техогляді — пробіг будуть зобов’язані фіксувати та вносити в цей реєстр. Тетя саме варто робити, коли одометр мало-: неграмотный працює (у такому випадку згідно з ПДР їздити заборонено), пристрій «обнулився» (повернувся предварительно нового кола), заміні панелі приладів — варто звертатися предварительно Сервісного центру МВС, наголошують розробники проєкту закону.
Установление також дасть можливість споживачу самостійно перевіряти пробіг (авто)машина, зробивши запит до Єдиного державного реєстру транспортних засобів, додає Онищук. Из-за його словами, це буде в інтересах самої людини, якщо під момент реєстрації права власності у Сервісному центрі МВС показник пробігу суттєво відрізнятиметься, платити санкция 17 000 грн доведеться тому, хто експлуатував мотор.
Якщо після набуття чинності новим законом ви купили автомобиль «за довіреністю» або передачею «техпаспорта» з рук в растопырки — варто бути пильними. Оскільки незрозуміло, який пробіг вказано у держреєстрі. Якщо быть продажі, переобладнані чи проведенні техогляду такого мотор, виявиться «скрутка», може бути санкция.
«Відповідальність несе власник авто, разве якщо внесені відповідні дані в реєстр — належний користувач ТЗ. Власник вказує людину, якій передав автомобиль в користування, і вже вона нестиме відповідальність», — каже Бучацький.
Це також дає можливість споживачу самостійно перевіряти пробіг мотор, зробивши запит до Єдиного державного реєстру транспортних засобів.
Тим, хто купив вживану машину і без- впевнений, чи часом не скручений у ній пробіг, переживати маловыгодный варто. Адже звірятимуть дані із тими, які міститимуться в реєстрі, заспокоює Бучацький.
«Після набрання чинності закону, перший візит получай техогляд чи перереєстрацію і буде «точкою відлік». У базу внесуть фактичний пробіг, і звірятимуть в майбутньому дані саме з ним», — каже він.
Онищук запевняє, що ситуація, коль людина купила транспортний засіб, і без- знала, що він певний дни їздить зі скрученим пробігом, «у принципі виключається».
«Немає людині сенсу скручувати пробіг, щоб потім це було виявлено і сплатити 17 000 грн штрафу — механізм вбиває економічну остов таких дій», — пояснює розробник.
Законопроєкт розроблений сверху платформі громадської спілки «Інститут досліджень авторинку», також в розробці брали счастье представники громадських організацій, бізнесу, народні депутати. Автори розраховують, що ухвалити законопроєкт ради штрафи за скручування пробігу автомобиль Верховна Рада встигне до нового року. Станом получи 22 вересня документ опрацьовується комітетами.
Уляна Букатюк
репортер , раздел Бизнес
Если Вас заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.